Voor kinderen

Op deze kaart vind je de speelzones in het Zoniënwoud. Hier mogen kinderen en jeugdbewegingen vrij spelen: kampen bouwen, de paden verlaten, verstoppertje spelen, … kortom naar hartenlust uit de bol gaan in de natuur!

download hier de kaart

 

 

Eropuit!

In de buurt van het Zoniënwoud zijn tal van musea en verenigingen die kinderen met open armen ontvangen:

  • Bosmuseum Jan Van Ruusbroec: het Bosmuseum organiseert natuurateliers die kinderen op een creatieve manier laten kennismaken met de natuur.
    Bosmuseum Jan Van Ruusbroec, Duboislaan 6, 1560 Hoeilaart
  • Het Bijenpad: in de Botanische Tuin Jean Massart in Oudergem loodst een bijenparcours van Apis Bruoc Sella je in geuren en kleuren door het gonzende leven van de bijen.
    Botanische Tuin Jean Massart, Waversesteenweg 1850, 1160 Oudergem, www.apisbruocsella.be/nl
  • Koninklijk Museum voor Midden-Afrika: voor kinderen die het museum bezoeken met het gezin, de school of de jeugdbeweging, wacht een brede waaier aan activiteiten.
    Koninklijk Museum voor Midden-Afrika, Leuvensesteenweg 13, 3060 Tervuren, kids.africamuseum.be
  • Paard en Bos: de vzw Paard en Bos wil het trekpaard in al zijn facetten opnieuw onder de aandacht brengen: geschiedenis van het Belgische trekpaardenras en zijn impact op onze economie, het beroep van boomsleper, hoefsmid, … De vzw ontvangt klassen op de site van het Rood Klooster.
    Paard en Bos, Rood-Kloosterstraat 5, 1160 Oudergem, www.chevaletforet.be
  • Tournesol-Zonnebloem: de vereniging Tournesol-Zonnebloem laat klein en groot kennismaken met de natuur in al haar facetten. Op het programma: animaties voor scholen, natuurstages voor kinderen, geleide bezoeken voor volwassenen of families.
    Asbl Tournesol – Zonnebloem vzw, Terhulpsesteenweg 199, 1170 Watermaal-Bosvoorde, www.tournesol-zonnebloem.be

Jeugdverenigingen in het Zoniënwoud

In het Zoniënwoud is een hele patrouille jeugdverenigingen actief. Via deze links surf je naar hun website:

Knotsgekke bosspelen

Een verjaardagsfeestje, een vrije namiddag, stralend lenteweer, … alle redenen zijn goed om al spelend het bos in te trekken. Neem je vrienden mee op sleeptouw in het Zoniënwoud en beleef dolle pret met deze spelen!

Christopher Columbus achterna!

Stel je voor: je bent een beroemde ontdekkingsreiziger. Samen met je vrienden sta je voor immense uitdagingen. Om het land van je dromen te bereiken, moet je levensgevaarlijke hindernissen overwinnen: een moeras vol gulzige krokodillen, een gapend ravijn, een kolkende rivier … Onderweg moet je bovendien eten verzamelen om in leven te blijven.

Bouw in vijf stappen een spannend hindernissenparcours:

  1. De gulden regel voor dit spel: beschadig de natuur niet! Check of de takken sterk genoeg zijn om je gewicht te dragen en trap geen begroeiing kapot (bv. mos op boomstammen).
  2. Zoek een geschikte plaats om het hindernissenparcours te bouwen: op deze kaart zie je de speelzones in het Zoniënwoud. vind je een lijst met de speelzones in het Zoniënwoud.
  3. Maak samen allerlei hindernissen op een kleine afstand van elkaar: over een takkenhoop springen zonder de takken te raken, onder een omgevallen boom kruipen, over een smalle boomstam balanceren, slingerend aan een tak over een greppel springen, …
  4. Bedenk een parcours dat de hindernissen verbindt.
  5. Spreek samen de spelregels af. Is het bijvoorbeeld om ter snelst? Wie houdt de tijd dan bij? Wie van de boomstam valt, moet herbeginnen vanaf punt x; door onderweg zoveel mogelijk dennenappels te verzamelen, kun je extra punten verdienen, … Nog een suggestie: door twee deelnemers met een koord aan elkaar vast te binden, kun je meer pit in het spel brengen.

Ik neem mee:

–          Krijt om kentekens aan te brengen

–          Touw om takken of voorwerpen mee vast te maken

–          Chronometer

 

Op reis met een vliegend tapijt

In het verre Ginderbuiten van Duizend-en-een-nacht verplaatsen de bewoners zich op een wel heel merkwaardige manier. Fietsen kennen ze er niet. Trams en auto’s al evenmin. Hoe moesten ze dan wel door het land reizen? De koning van het rijk, Al Hibabu, liet het vraagstuk bestuderen door de beste ingenieurs. En wat kwam er uit de bus? Vliegende tapijten! Dit is wat je nodig hebt: een mooi tapijtje, een toverspreuk en een bestemming. En hupsakee, weg ben je!

Maak een tapijt met alles wat je vindt in de natuur en vlieg de wijde wereld in:

  1. De gulden regel voor dit spel: rapen mag, plukken niet!
  2. Zoek een geschikte plaats voor het vliegende tapijt: een vlakke ondergrond, in de buurt van heel wat losliggend natuurmateriaal.
  3. Maak het basisschema voor het tapijt. Teken vakjes of cirkels in het zand of gebruik takjes om de structuur van het tapijt zichtbaar te maken.
  4. Verzamel materialen met dezelfde vorm of kleur en vul de vakjes ermee op.
  5. Bedenk een toverspreuk, neem voorzichtig plaats op het tapijt en vlieg naar ongekende bestemmingen, over heuvels en bergen, door bossen en dalen …

Deze spelen zijn ontwikkeld door GREENvzw voor de tas ‘Op reis naar Ginderbuiten’. Dat is een tas vol inspiratie om te spelen in de natuur. Zin om meer leuke natuurspelen te ontdekken? Surf dan naar www.natuurgidsenbrussel.be.

 

Kwaak of brul je familie bijeen

Wat? Een zoekspel over dierengeluiden

Waar? Open plek in het bos

Leeftijd? Tussen 6 en 12 jaar

Aantal spelers? 10 tot 24

Duur? 10 minuten

Spelleider? 1

Ik neem mee:

Kleine foto’s van vier dieren. Breng een foto voor elke speler mee.

Eerst dit:

Toon de spelers de foto’s van de vier verschillende dieren. Dat kunnen vier boer­derijdieren zijn of vier dieren die je vaak ziet in het landschap waar je het spel speelt. Imiteer samen het geluid van elk dier (spechten roffelen, schapen blaten, bijen zoemen, kikkers kwaken). Geef elke speler een foto met daarop een van de vier dieren. Let op, laat die foto niet aan elkaar zien!

En nu: spelen maar!

De ‘dieren’ verspreiden zich over het terrein. Hou genoeg afstand van elkaar. Op het signaal van de spelbegeleider bootsen de spelers het geluid van ‘hun’ dier na. Zo proberen ze zo snel mogelijk bij elkaar te komen (familiehereniging). Met de kaartjes controleren ze of ze bij de juiste familieleden zijn beland. Welke diersoort vindt het snelst zijn familie?

 

Vang zoveel mogelijk diertjes in je web

Wat? Een tikspel met een hongerige spin

Waar? Open plek in het bos

Leeftijd? Tussen 6 en 12 jaar

Aantal spelers? 10 tot 20

Duur? 20 minuten

Spelleider? 1

Ik neem mee:

Een foto van een spin en foto’s van kleine dieren (insecten, ongewervelden, per dier twee dezelfde foto’s). Je kunt foto’s meenemen van een steekmug, kever, vlieg, lieveheersbeestje, …

Eerst dit:

Eén speler krijgt de foto van de spin. Verdeel de rest van de foto’s onder de andere deelnemers. De spelers houden de foto goed zichtbaar voor zich of hangen de foto aan een touwtje om hun nek. Van elk dier zijn er twee dezelfde kaartjes (twee vliegen, twee lieveheersbeestjes, …). Alle spelers vormen een kring. Zorg er­voor dat spelers met dezelfde foto nooit naast elkaar staan. De spin staat in het midden.

En nu: spelen maar!

De spin vertelt eerst welk dier ze wil opeten. Als ze zin heeft in een vlieg, dan verwis­selen de twee vliegen van plaats in de kring. Let op, ze mogen de kring niet langs de buitenkant verlaten! De spin probeert een van de twee vliegen te tikken. Als dat lukt, is de vlieg ‘opgegeten’ en wordt ze spin. De ‘oude’ spin krijgt dan het kaartje van de vlieg.

Nog meer inspiratie om spelend het bos in te trekken? Ook het Buitenbenenboek van Inverde zit boordevol kant-en-klare spelen in bos en natuur. Bestellen kan via www.inverde.be/buitenbenenboek.